Inspirationens vej fra en lille, uanseelig skål til organisk bølgende kopper og kander

 

Lille siciliansk skål

Det var ikke de store, flotte krukker og fade i de mange pottemagerværksteder i Santa Stefano de Camestra, som sammen med Caltagirone udgør én af de to kendte pottemagerbyer på Sicilien, der blev min største inspirationskilde på min studierejse til Sicilien sidste år i september 2008. Nej, det var en lille, uanseelig skål på morgenbordet i vores hyggelige agriturismo, der blev skyld i videreudviklingen af ”bølgekeramik”, der har optaget og fascineret mig lige siden.

Og det var heller ikke tilfældigt, at det netop var denne lille skål, der satte så mange ting i bevægelse, for det var måden, den var ”bølget” på, der var så interessant.

     

 

Lertøjsfad med bølgekant

Jeg har altid haft et ”lertøjshjerte” og siden min tid på Århus Kunstakademi har jeg arbejdet med både ”almindeligt” Lertøj og hårdtbrændt lertøj.

Og jeg har altid været fascineret af ”fingrene som arbejdsredskab” i form af fingeraftryk, riller, bølger, m.m.

Og netop bølgekanter, især på fade, har haft min store interesse, og jeg har følt, at et lertøjsfad med fane og bølgekant …..ja, så gik LERTØJET virkelig op i en højere enhed.

   Bølgefad

 

2008-udviklingen af den ”Sicilianske Inspiration” har nu ført mig hen til en helt ny måde at lave bølgekanter på :
 

   

 

  

 

Også indenfor hårdtbrændt lertøj blev det i første omgang til skåle og fade. Imidlertid er udviklingen af et nyt stel på vej med de første resultater i form af kopper og kander, som bliver ”bølget” 3 gange og dermed nærmest hjerteformede at se på. Men de ER funktionelle, rare at holde ved og drikke og hælde af!!!

Og hvorfor skal en kop eller en kande i grunden altid være rund???

  Grøn kande