Inspirationens
vej fra en lille, uanseelig skål til organisk bølgende kopper
og kander
Det var ikke
de store, flotte krukker og fade i de mange pottemagerværksteder i
Santa
Stefano de Camestra, som sammen med Caltagirone udgør én af de to
kendte pottemagerbyer
på Sicilien, der blev min største inspirationskilde på min studierejse
til Sicilien
sidste
år i september 2008. Nej, det var en lille, uanseelig skål på
morgenbordet
i vores hyggelige agriturismo, der blev skyld i videreudviklingen af
”bølgekeramik”,
der har optaget og fascineret mig lige siden.
Og det var
heller ikke tilfældigt, at det netop var denne lille skål, der satte så
mange
ting i bevægelse, for det var måden,
den var ”bølget” på, der var så interessant.
Jeg har
altid haft
et ”lertøjshjerte” og siden min tid på Århus Kunstakademi har jeg
arbejdet
med både ”almindeligt” Lertøj og hårdtbrændt lertøj.
Og jeg har altid
været fascineret af
”fingrene som arbejdsredskab” i form af fingeraftryk, riller, bølger,
m.m.
Og netop bølgekanter, især på fade, har haft min store interesse, og jeg har følt, at et lertøjsfad med fane og bølgekant …..ja, så gik LERTØJET virkelig op i en højere enhed.
2008-udviklingen
af den ”Sicilianske
Inspiration” har nu ført mig hen til en helt ny måde at lave bølgekanter
på :
Og hvorfor
skal en kop eller en kande i grunden altid være rund???